Tegel liefde

“Rond 1980 begon ik op tegels te schilderen naar analogie van tekeningen op rijstpapier van bladeren in de wind, elzekatjes of rimpelingen op het water. Het onderwerp bewoog, de penseelstreek moest dus in één keer raak zijn.
Op dunne platen steengoedklei werkte ik met ijzer, zwart pigment en cobalt, erover kwam een halfmatte slib.
Kleurstoffen zoals geel en rood vielen weg in de reducerende ovenatmosfeer van de jaren ’80 bij Mobach. Daarom begon ik te experimenteren met zelfgemaakte pigmenten op porcelein en stookte ik de tegels zonder reductie in mijn eigen oven.In 1985 werden series van deze tegels tentoongesteld bij Mobach, samen met inkttekeningen op rijstpapier, ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van het bedrijf.”
Hanna Mobach
Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten










“... de eerste tegels maakte ik in de pottenbakkerij. Voor de schildering en de slib eroverheen gebruikte ik de toen gangbare pigmenten en slibs. Ze werden altijd gereduceerd.
Omdat de kleur mij te somber was, schakelde ik over op porceleinklei voor een wittevondergrond en op heldere kleurpigmenten voor hogetemperatuur. Ik maakte er een half-versluierend glazuur voor.(B1le/L4) en stookte zeelectrisch op 225° C + ¼ uur.
Alles in Amsterdam dus.
Ik besteedde veel tijd aan pigment- en glazuurproeven, die ik in A'dam maaqkte maar in Utrecht stook
Achterop staat de codering, dus LR of ZR (lichte,of zware creductie). Ze waren mooi, toch koos ik porcelein.”

Hanna

Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten