Groninger landschappen vertaald in klei

“En dan gaat het erom, op welke leeftijd je ook bent, dat je weer durft te dromen – het slechtste, volgens de opvatting van de maatschappij – durft te dromen dat je iets anders bent. Dat je, behalve die hele machinerie die ook in jou werkt, iets bent wat nooit geboren is en wat nooit sterft. Wat toeziet in alles wat er gebeurt in je leven en daar geen oordeel over heeft. Dat alleen maar aanwezig is.”
Maarten Houtman, Dromend naar de wereld kijken. Mennorode mei ’07.
Afb. boven: Hanna Mobach ,Vroeg zelfportret.
Vroeg werk |

Het Groninger land met zijn terpen en dijken en de bolling van de horizon met een enkel accent van een huis of een boomgroep liet zich wel in kleivertalen, maar toch waren de mogelijkheden beperkt, want hoe kon je de ruimte vangen?

“Tussen 1960 en 1965 werd het tekenen hoofdzaak, vooral portretten, o.a. van patiënten van de psychiatrische inrichting ‘Licht en Kracht’ in Assen, maar ook van vrienden en, soms in opdracht, van hun kinderen. Daarnaast begon ik reliëfs en beeldjes te boetseren, die voor een deel door de pottenbakkerij in productie werden genomen. Toen was het ook pas dat ik de mogelijkheden van de keramiek voor het beeldhouwen begon te beseffen.” |

[klik om te vergroten]
[voor vergroting klik rechtsonder]
Groninger landschap in klei (en staal) |

[klik voor vergroting]

Hanna Mobach, Gronings land (2), 1975/76
[klik voor vergroting]

Hanna Mobach, Gronings land, 1975/76
Ongeglazuurd steengoed, lengte ±9 cm.
[klik voor vergroting]

Ongeglazuurd steengoed, ± 9 cm lang
[klik voor vergroting]

Ongeglazuurd steengoed, ± 9 cm lang
[klik voor vergroting]


EINDE |